Hoe vind je een fiets?

Fietsenwinkel Eindhoven

U kunt ze vinden in verschillende winkels, ketenpicknicks, fietsbanken enz. U vindt er ook verschillende soorten inrichtingen:

1. U kunt een fietsenmaker voor algemeen gebruik, of “fietsmonteur”, vinden bij een huis of een bijeenkomst/evenement. Heb veel geduld met ze – het zijn “maar” monteurs, en hebben geen kennis van de vlekkeloze werking van motorfietsen. U kunt ze ook aantreffen als “huishoudelijke monteurs”, met hun eigen gereedschap. Hun hoofdberoep bestaat ook uit mountainbikes en andere fietsen met enkel onderhoud.

2. U kunt ook een fietsenmaker vinden die gespecialiseerd is in bepaalde soorten fietsen, bijvoorbeeld mountainbikes of high end eenwielers.

3. Zoals in 2, betekent 3 ook 3. Daartussenin vind je monteurs met verschillende vaardigheden, maar zeer vergelijkbare kennis over fietsen en motorfietsen, zoals kostendemonteurs, verouderingsmonteurs, tuningmonteurs, olie- en vetmonteurs, wielen (en wielbouwers) monteurs, enz…

4. U kunt ook mensen vinden die fietsen verkopen samen met andere elektrische onderdelen enz…

BICYCLES

De manier waarop je een fiets kunt kopen verschilt per winkel: je hebt een grote deur die achter je dichtgaat, dan loop je de winkel binnen, je moet je inschrijven en een paar formulieren invullen, je krijgt de fiets, hij wordt ingepakt, je geeft hem terug aan de bediende en wacht op een “Check” – dat is vergelijkbaar met een SIM-kaart in een computer. Als je een goed krediet hebt bij de winkel, kun je naar huis gaan met een mooie fiets. Als je arm bent moet je terugkomen en ruzie met ze maken, als je heel rijk bent, kun je naar buiten lopen met een gloednieuwe fiets. Het is vaak moeilijk om anderen dit duidelijk te maken, maar pas op, als je geen vaardigheden hebt, zoals het vervangen van een versleten versnelling, het klimmen in versnellingen, het schakelen, alle reparaties vallen niet onder de garantie, dan ben je zo de deur uit en weer terug naar een fietsenwinkel om hem zelf te repareren.

De belangrijkste dingen die je als reparateur kunt doen/ontvangen zijn: sleutels, riemen en houders, kettingen en tandwielen, cassette, kettingbladen, remmen, trappen, rijden, signalen, wielen, remmen, banden, remmen, zadel, zadelpen, stoppen, dragers/zadels, veiligheidsgordels, handvatten, pedalen, soms een betere buis of vork, of een frame/vork, enz…

KLEINE FIETSEN

De fiets maakt een groot verschil voor hoe snel je kunt gaan. Bij 80 km/h, als je op de rem zit, kun je NIET nog eens 85 km/h harder, omdat onderdelen en computers niet voor deze snelheid ontworpen zijn. Motorfietsen zijn ontworpen om minder dan 80 km/h te halen. Met een groot achterwiel op de plaats waar de pedalen zitten kom je niet zo snel op flatshows, omdat het niet zo snel rolt als een klein wiel, waardoor je in feite minder grip hebt. Als je op het Nederlandse platteland rijdt, zie je aan de oostkust een van de duidelijkste bewijzen van de geschiktheid van moderne machines, bij de zogenaamde “gezwollen brug”, waar veel enkele versnellingen die je daar ziet geen functie hebben als je op grotere wegen komt. Meestal moet je stoppen, je voet neerzetten, en de versnelling weer terugzetten, want zoals je misschien al geraden hebt, is er gekozen voor slechts twee versnellingen om het op de bredere wegen te laten werken.

Nu weet u waarschijnlijk wel hoe een fiets werkt, maar u zou toch onmogelijk in een paar zinnen of minder kunnen uitleggen waar het menselijk lichaam voor dient, als een motor op een meer normale manier? Welnu, er is een fundamenteel verschil tussen de motorfiets en een gewone fiets. Andere speciale voertuigen hebben meestal niet al die soort knipperlichten, fietsen hebben de ronde lichten met sport zullen we maar zeggen. Als u op een nog kortere fiets rijdt, (b.v. een “pedelec” met een 500 millimeter breed wiel) en u kijkt goed, dan valt u misschien een van de interessante dingen op, mensen hebben een vreemde sympathie en begrip voor de spindels aan de voorkant van een fiets als ze volledig op de pedalen zijn gericht, om ze in positie te houden zelfs als de individuele traparmen vrij ver weg zijn. Als je met sommige soorten fietsen op een tweewielerweg rijdt (d.w.z. vergelijkbaar met het fietspad in een parkeergarage) kun je de spindoppen NIET zien, ook al gebeurt het af en toe, als je met een groep mensen op pad bent natuurlijk. Veel niet-kijk trucs worden gebruikt door vrouwen die de voorkeur geven aan een langer soort “doublet” of “cherokee” fiets (d.w.z. de fiets compleet met zonneklep, gevulde banden en zitje) die ook een lange niet afneembare nek grip heeft.

Lees meer:
Tweedehandse fietsen Eindhoven

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *